Merre tartanak az irodai trendek 2024-ben?

A világjárvány tócsába hajított köve 2020 óta veti hullámait, és a mai napig beleszól abba, hogyan alakulnak az irodai munka tendenciái. Ezeket csak tovább bonyolítja a kibontakozó recesszió, így 2024 mindenképpen izgalmas és eseménydús esztendő lesz.

Merre tartanak az irodai trendek 2024-ben?

Nagyobb témák csokrába szedtük össze azokat a kulcskérdéseket, amik munkáltatóknak, munkavállalóknak, HR-eseknek, üzemeltetőknek és szolgáltatóknak is érdekesek lehetnek, amikor az idei évüket tervezik meg.

 

Kooperáció vs. home office

Az otthoni munkavégzés rendszere és megszervezése a dolgozóknak és a munkaadóknak is kulcskérdés. Előbbieknek a részleges vagy teljes távmunka időt és energiát takarít meg és sokkal rugalmasabbá teheti az életüket. Utóbbiak számára a szükséges irodai tér mérete, lokációja komoly költséget jelent, így ezen hatékonyan tudnak spórolni, ha jól kalkulálnak. 

A probléma most sem a jelenséggel van, hiszen a home office már 2020 előtt is bevett gyakorlat volt, hanem annak mértékével. Több kutatás is rámutatott arra, hogy a túl nagy arányú home office ténylegesen rontja a kooperatív képességeket. Azok, akik személyiségükből adódóan eleve zárkózottabbak vagy kevésbé hajlamosak a proaktív együttműködésre, a nagy arányú otthoni munkavégzés alkalmával könnyebben zárkóznak be.

A céges tudás gyarapodása és áramlása lassul azáltal, hogy a csapatok tagjai nem találkoznak rendszeresen személyesen. Sokkal könnyebb valakire megharagudni vagy egyszerűen csak semlegesen kezelni akkor, ha nincsen vele fizikai interakciónk, ezért nagyon fontos, hogy az irodai és az otthoni munka aránya megfelelően legyen kialakítva. 

Ma már a legtöbb vállalat látja és tudja, hogy a távoli munkavégzés előnyeit hogyan fordíthatja a javára. Egyrészt az irodai sokszor zavaró, kaotikus és zajos környezete nélkül sokan könnyebben kerülnek flowba, hatékonyabbak az otthoni nyugalomban (ha ezt meg tudják teremteni otthon). Másrészt a kevesebb irodai munkanap miatt kevesebb eszközre és kisebb alapterületre van szükség, így spórolni is lehet vele. Az sem mellékes, hogy a később még részletezett energiaár-emelkedés miatt sok cég a téli időszakra igyekszik otthoni munkavégzésre átállítani dolgozóit, hogy az irodai terek fenntartásán spórolhasson. Bár ez csak átmeneti jelenségnek tűnik, 2024 első negyedévét mindenképpen meghatározhatja.

Pro és kontra érvek szép számmal akadnak, 2024 pedig további érdekes adalékokat tesz majd hozzá a korszerű munkavégzés világához.

 

Irodaépítési hullám és a “Balkán-anomália”

Ahogy a kereslet csökkent, úgy merült fel pár éve a kérdés, hogy meddig lehet még eladni a drága irodai négyzetmétereket? Ebben a kérdésben a COVID sem segített sokat, azonban úgy tűnik, hogy míg a közép-európai ingatlanfejlesztési hullám valóban elhalóban van, addig hazánkban és tőlünk keletebbre ez még nem igaz. Budapesten a fenntartható és rugalmasan alakítható, méretezhető, átszabható irodai terekre folyamatos a kereslet.

2023-ban 1,1 millió négyzetméter új iroda átadására került sor a Balti-tengertől az Adriáig terjedő közép-európai régió 12 országában. Ez a szám messze megelőzi a 2022-es értéket, és bár a 2024-es évre várható a mérséklődése, még mindig nagy az igény. Az állam kiemelt beruházássá nyilvánított több ilyet is, legutóbb éppen a Puskás Ferenc Stadionnál készülő új irodaház kapcsán került elő a téma. 

Várható és látható, hogy a bérleti díjak a rezsiköltségek emelkedésével és a csökkenő építési hajlandósággal együtt emelkednek. Hogy pontosan hogyan hat majd az építőiparra a gazdaság általános lassulása, az még nagy kérdés, de a fenti tényezőkből látszik, hogy az irodapiaci árak csökkenése nem várható.

Az irodai terek kivitelezőinek jó hír lehet, hogy bár a Budapesten 2024-ben várhatóan átadásra kerülő új irodai terek jelentős része már bérlőre talált, berendezve még nincsen. Hogy milyen lesz a végső arculatuk, az nagyrészt az idei év megrendelőinek fizetőképességén is múlik, hiszen a költséghatékony megoldások előtérbe kerülése már 2023-ban is érezhető tendencia volt. 

A potenciális bérlőknek ráadásul komoly elvárásai vannak a tágabb környezet és infrastruktúra tekintetében is. Íme egy rövid összefoglalás a CBRE vonatkozó felmérése alapján:

  • étkezési lehetőség a közelben 
  • fenntartható épület és működés 
  • megfelelő mennyiségű, közösségi munkára is alkalmas terek 
  • fitneszterem 
  • jó beltéri levegőminőség 
  • szabadtéri terasz vagy kert 
  • rugalmas irodahelyiség-választék 
  • pihenésére szolgáló kényelmi helyiség

 

Az ESG éve?

2024. január 1-én megjelent a 2023. évi CVIII. törvény, vagyis az ESG-törvény, mely elsősorban a fenntarthatóságról rendelkezik. Így nem véletlen, hogy a fenti felsorolásból az energiahatékonyság most a legfontosabb téma, hiszen a törvényi szigor mellett a fenntartási költségek az energiahordozók hazai áremelkedése miatt erősen megemelkedtek, és ezt elsősorban a korszerűtlen rendszerekkel üzemelő irodák és épületek érzik meg. A bérlők keresik az energiahatékony és fenntartható megoldásokat. Az ESG persze ennél kicsit több is, és három fő területre koncentrál:

  • a gazdálkodó szervezetek okozta valós környezeti terhelések és ezek mentesítése, minimalizálása
  • a társadalmi kérdések kezelése szervezeten belül és kívül egyaránt
  • a vezetés működése, korszerűsége, mechanizmusa
Top Green Tips for Making Your Office Environmentally Friendly - The  European Business Review

 

Valódi társadalmi felelősségvállalás

A CSR ma már nem csak a nagyvállalatok játékszere. A valódi társadalmi felelősségvállalás igénye és hatékony módjai a 2024-es évet is át fogják hatni, mert egyre több üzleti partner és ügyfél is kíváncsi rá, hogy egy-egy szervezet hogyan ad vissza értéket a társadalomnak működése során.

A kérdéskör bonyolódik, hiszen a korábban CSR-nak beállított greenwashing ma már lelepleződik. A HR célokra használt “ingyenes” oktatási lehetőségek, egy-egy elektromos autó vagy a hulladék szelektív gyűjtése eleve soha nem tartozott a társadalmi felelősségvállalás kérdéskörébe, mégis sok hazai szervezet félreértette a kérdést és ezeket is CSR-ként hirdették. Ma már a CSR megítélése sokkal szigorúbb, és a vásárlók is gyorsan átlátják, hogy egy-egy CSR lépés valóban hasznos és önzetlen-e.

 

Kik lesznek a nagy bérlők és befektetők?

Visszatérve az irodák, mint fizikai objektumok kérdéséhez: a bérlői szerkezet átalakulása a járványhelyzet előtt azt a képet mutatta, hogy a hazai tőke részesedése jelentősen (egészen 70%-ig) növekedett. Ez főként a budapesti kereskedelmi ingatlanpiac dinamikus ütemű fejlődéséből, a helyi piaci szereplők vásárlóerejének növekedéséből fakadt, azonban a pandémia ezen is változtatott. 

Budapest One 2,3 almost done | EurobuildCEE

Nem csak a teljes tranzakciós volumen esett vissza, de a hazai részesedés aránya is, ami nagyrészt annak tudható be, hogy a tőkeerősebb, nemzetközi szervezetek hatékonyabban fent tudták tartani befektetéseiket. 2024-ben erre vonatkozóan a helyzet stagnálása várható.

 

VR és MI

A VR, azaz a virtuális valóság, illetve az MI, azaz a mesterséges intelligencia az elmúlt évek nagy slágerei, amik a figyelem középpontjában voltak és vannak. Ezek is hozzájárulnak az irodai munka folyamatos változásához.

 

“Alulról” vagy “felülről”?

Az MI munka világába történő bevezetését egykor mindenki úgy képzelte, hogy az majd “felülről” történik, azaz a vezetőség egyre több AI eszközt használ, emiatt pedig munkahelyek szűnnek meg. Egyáltalán nem kizárt, hogy ez is bekövetkezik majd, hiszen találkozhatunk ilyen hírekkel, azonban a forradalom sokkal inkább “alulról” indult meg, azaz a dolgozók maguk kezdték használni az egyes AI eszközöket a napi teendőikben.

Sok esetben a vezetők, menedzserek vagy csapatvezetők is értetlenül állnak a Bard vagy a ChatGPT által készített kiváló prezentációk és összefoglalók előtt, és azon tanakodnak, hogyan építsék be ezeket az eszközöket a szervezetek működésébe is. Tény, hogy minél nagyobb egy szervezet, vagy minél összetettebb, annál lassabban és nehezebben, no meg persze költségesebben reagál a technológiai változásokra. 

Infinite Office - YouTube

A VR, és vele karöltve az AR, azaz a kiterjesztett valóság egykor nagy ígéret volt, de a hozzá kapcsolódó drága eszközök miatt végül nem okozott akkor áttörést, mint reméltük. Tudjuk azonban, hogy egyes technológiák ciklikusan térnek vissza addig, míg elég olcsók nem lesznek, vagy meg nem érett rájuk a piac. Valószínűleg a VR kapcsán is ennek vagyunk a tanúi, hiszen maga a technológia létezik, azonban az irodákban még kevésbé uralta le a terepet úgy, mint ahogy a játékok világában ezt már kezdi elérni. Lehet, hogy 2024 lesz a nagy VR áttörés éve, amikor sok-sok monitor helyett egyetlen VR szemüveg és billentyűzet elég lesz egy teljes munkaállomás szimulálásához, amit ráadásul a zsebünkben bárhová magunkkal vihetünk?

 

Hogyan alakítja az MI az irodai terek tervezését?

Az év nagy kérdése az MI kapcsán emellett a jogvédelem és a szerzői jog. A generatív mesterséges intelligenciák, amik forradalmasítják lassan nem csak a rutin, de az alkotó feladatokat is, sokszor tisztázatlan módokon működnek és egyre gyakrabban kerül elő a téma, hogy milyen adatbázisokon és milyen forrásművekkel is tanították be őket. Akár kicsi, akár nagy cég állítja szolgálatába az AI-t, folyamatosan ott lebeg a jogszerűség és az adatvédelem kérdése. 

Mivel a legtöbb okoseszköz ma már hangvezérelhető is, egy nagy irodai térben komoly aggályokat vet fel, hogy mit “hall” a telefon és mit kezdenek ezzel az okosinformációval az asszisztens programok és algoritmusok. Éppen ezért fontos az akusztika és például azok a hangfogó, térelválasztó paravánok is, amiket mi is használunk munkaterek tervezése során.

Mire számíthatunk a tervezési trendekben 2024-ben?

  • irodai térelválasztók terjedése: legyen az átlátszatlan akusztikai panel vagy okos üvegfal, melynek áttetszősége változtatható, a tér szeparációja újra fontos kérdés
  • fenntartható anyagok: mind a környezettudatosság, mint az ESG szempontok, mind pedig a hangfogás szempontjait kielégítő, új típusú alapanyagok megjelenése
  • rugalmas elrendezés: az átalakítható, átrendezhető munkahelyek, szigetek kialakítása követi majd a gyorsan változó csapatok dinamikáját
  • hibrid munkaállomások: mivel a legtöbb dolgozó nincsen minden nap az irodában, az egyes munkahelyeket többen is használják, emiatt jobban személyre szabhatóak, például korszerű ergonomikus székekkel vagy elektromosan emelhető asztalokkal
  • az ergonómia örök trend: akár széria, akár egyedi bútoros megoldás, a hatékony helykihasználás és az ergonomikus megoldások idén is hódítani fognak
  • integrált digitális megoldások: az okos felületek, nyílászárók, kijelzők, prezentációs eszközök egyre mélyebben kerülnek majd beágyazásra az irodai terekben

 

Mentális egészség és csapatjáték

Egy szervezet egészsége mindig az alkotóelemek egészségétől függ, azaz attól, hogy dolgozói mennyire lelkesek, kreatívak és tetterősek. A 2020 után eltelt években a rendkívüli helyzet, a bezártság és a bizonytalanság sajnos kimutathatóan emelte a szorongás és az agresszió szintjét a modern társadalmakban, és ezzel a munkaadóknak is számolniuk kell.

Mivel életünk jelentős részét töltjük munkahelyünkön, az itt tapasztalt környezet nagyban hozzájárul mentális egészségünk állapotához. Amikor 2024-ben irodákról, irodai terekről vagy csapatokról gondolkodunk, be kell emelni az értelmezési keretbe a pozitív és támogató légkör szempontját is, hiszen sok embernek városi környezetben a munkahelye egyben meghatározó közössége is lett. Mindezt az alapokig jutva, azaz például a space planning során is figyelembe kell venni.

 

A HR központi témái 2024-ben

A fluktuáció kérdése mellett van még pár olyan terület, ami ebben az évben biztosan érinteni fogja a kisebb és nagyobb szervezeket, illetve azok iroda-politikáját.

 

A munkaerő megtartása kulcskérdés lesz

A hatékony csapatjáték megteremtését nem könnyíti a tény, hogy számos iparágban folytatódott a munkaerő fluktuációjának gyorsulása. Az egyes emberek cégtől való távozás avagy céghez való igazolása egyre komolyabb költségeket és időben is lassan megtérülő befektetést jelent, arról nem is beszélve, hogy komoly időintervallum kell ahhoz is, hogy igazán jó csapatok kialakuljanak. Korábban a vonzó irodai környezet egy nagy megtartó erő volt, az otthoni munkavégzéssel párhuzamosan azonban a trendi iroda ténye vesztett korábbi fényéből. 

Nem kizárt, hogy 2024 folyamán ez az irány megváltozik, és a közösségi élményekre és professzionális fizikai háttérre vágyó dolgozók újra keresik majd az igazán jó irodai környezeteket. Ezt nem csak az átadott irodai négyzetméterek számának növekedése jelzi, hanem a wellbeing szemlélet töretlen fejlődése és integrálása is. A magyar piacokhoz és viszonyokhoz folyamatosan alkalmazkodó megoldások ebben az évben is tovább terjednek majd, mi pedig munkaadóknak és munkavállalóknak is professzionális segítséget kívánunk nyújtani ebben.

 

Z-generációsok lépnek a piacra

A Z generáció az első olyan, amelyik már teljes mértékben egy digitális korba lépett be. A fejlett nyugati társadalmakban a 2010-es évek már nem csak az internet széles körű elérhetőségének időszaka, hanem az okostelefonok korszaka is. Az internet önmagában csak egy információs technológia, ami már a 2000-es évek elejétől egyre szélesebb körben elérhető volt, azonban az okostelefonok robbanása hozta el azt az időszakot, amikor mindenki minden helyen és minden időben is hozzáférhetett. Ennek fényében kell értelmeznünk, hogy a Z generáció legnagyobb része már okostelefonnal nőtt fel, azaz számukra az alapértelmezett kapcsolattartási eszköz és sokszor a fő képernyőidő is a telefont jelenti.

How Generation Z Is Changing Workplace Design - Mayhew

Ezeket az embereket nem lehet és nem is érdemes klasszikus “asztali” munkakörnyezetbe kényszeríteni napi 8-10 órára, hiszen figyelmük sokszor osztott, fizikai aktivitást (mozgást, szüneteket, “jövés-menést”) igényelnek munka közben, és sokszor előbb írnak szöveges üzeneteket, minthogy egy telefonhívást lebonyolítsanak. Ezekre a kihívásokra a munkakörnyezeteknek is fel kell készülnie, például a bútorzatba integrált vezeték nélküli töltőpontok sokaságával.

 

Hibrid on-boarding

Ha már a munkaerő mozgását nem lehet teljesen nullára csökkenteni, a legtöbb szervezet mindent megtesz annak érdekében, hogy az új belépők integrálása és képességeik hasznosítása minél gyorsabban megtörténhessen. Ehhez részben fizikai, részben digitális on-boarding eszközöket hoznak létre, azaz olyan eljárásokat és tananyagokat, amik a lehetőségekhez képest önjáró módon vezetik be az új embereket az adott cég kultúrájába. Ezek sokszor már nem is csak statikus dokumentumok vagy prezentációk, hanem okos asszisztensekkel összekötött, aktív programok, amik kérdéseket fogadnak és válaszokat adnak.

A digitális on-boarding másik jelentősége a hibrid munkavégzés megkönnyítése, hiszen ma már nem lehetetlen, hogy az új belépők részben vagy egészben otthonról dolgoznak, akár egy másik városból vagy földrészről. Számukra érthető, követhető, a munkaadóknak pedig mérhető és hatékony eszközök kellenek, amik egy nappaliban és egy irodai környezetben is ugyanolyan jól működnek.

 

Egyensúly az otthoni és az irodai munkavégzés között

Egyre több szervezet fedezi fel a helyes egyensúlyt az otthoni és az irodai munkavégzés között. Mindkettőnek megvannak az előnyei, azonban csak az egyik vagy csak a másik nem lehet tökéletes. Nagyon sok irodai munkakört betöltő munkavállaló joggal kéri, hogy heti pár napban otthonról dolgozhasson, időt, energiát és utazási költséget spórolva ezzel. Ezt a cégek is tudják, és még környezettudatossági politikájukba is beépíthetik az ingázás csökkenésével járó pozitív hatásokat (emellett kisebb irodai teret kell fenntartaniuk). 

Home office: hogyan tegyük mentálisan és fizikailag is egészségessé? - Blikk

Másfelől ha a fizikai kapcsolat, a jelenléti értekezletek és a formális helyzeteken kívüli kommunikáció (a konyhában, ebédlőben, kávé-szünetben) nem történik meg, mert az emberek soha nem találkoznak, az mérhetően és tevőlegesen rontja a csapatjátékot, az együttműködési hajlandóságot és az információáramlás sebességét. Ezért fontos, hogy kialakuljon egy egészséges egyensúly az otthoni és az irodai napok számában és ritmusában. Ezt aztán az irodai terek tervezésének és kivitelezésének is követnie kell, hiszen a hibrid munkavégzés biztosan velünk lesz 2024-ben és utána is.


Segíthetünk neked?

A 2024-es évben is partnereid leszünk, ha irodai tervek tervezéséről, kivitelezéséről van szó az alapoktól a konkrét termékekig. Imre Szabina lakberendező és Farkas Ferenc okleveles wellbeing projektmanager várják megkeresésedet személyesen vagy elérhetőségeinknek, hogy a számodra legjobb, költséghatékony megoldást hozzuk létre.


2024.01.15   Horváth Krisztián
Kosárba helyezés
Próbaszék igénylés
Ezt a széket ingyenesen, kötelezettségek nélkül kipróbálhatod saját otthonodban vagy irodádban, több napig is. További részletekért helyezd próbaszék-listádra: